Inhoudsopgave
Voor u als betrokken ouder(s) / verzorger(s)
Graag willen wij u attenderen op het centrale thema voor de komende periode. U vindt op deze pagina meer over de activiteiten, spelletjes, liedjes en oefeningen waarmee u uw zoontje of dochtertje de komende tijd spelend wijzer kunt maken. Ook leest u over de gedachte achter de lesmethode en de daarbij behorende ontwikkelingsdoelen.
Tip! De aansluitende oefeningen bieden u de mogelijkheid om de komende tijd ook zelf met uw zoontje of dochtertje thuis te oefenen.
N.B. Ook de ouders waarvan hun peuter niet naar Spelendwijs Veenendaal gaat kunnen met uiteraard de oefeningen voor thuis gebruiken.
Bekijk hier de thema’s:
- Onze activiteiten
- Spelletjes
- Persoonlijke verzorging
- Het voorleesverhaal
- Knutselwerkjes
- Afsluiting thema
- Vaardigheden en ontwikkelingen
- Download hier de lijst met oefeningen voor thuis
Wat heeft Puk in zijn rugzak?!
Ook bij het thema “Dit ben ik!” maken wij gebruik van het gerenomeerde en speciaal voor peuters ontwikkelende Uk en Puk onderwijsprogramma. We beginnen dit thema met de vraag “Wat heeft Puk in zijn rugzak”?! Het is een spiegel. Alle Spelendwijs peuters krijgen om de beurt de gelegenheid om eens in de spiegel te kijken. Ze zien hun eigen gezichtje, hun mond, neus, oren en ogen.
Onze activiteiten
Tijdens de komende periode gaan we ook allerlei leuke activiteiten en spelletjes doen met onze zintuigen. Zo ontdekken de peuters dat zij kunnen ruiken met de neus en via een luisterspel leren zij luisteren met hun oren. We gaan namelijk een tikkende wekker zoeken.
Ook gaan we met zijn allen bewegen! De peuters die het leuk vinden, gaan fietsen. Uiteraard ieder op zijn of haar eigen tempo. De peuters leren bij deze sportieve bezigheid zelfs een speciaal liedje genaamd “lekker fietsen”.
Verzorging
We gaan ook iets nieuws doen! De peuters leren zelf hun tandjes te poetsen nadat wij hebben gegeten. Het wassen van het eigen gezichtje kan bij dit thema natuurlijk niet ontbreken. We zullen hier dan ook uitgebreid bij stil staan.
Spelletjes
We gaan op een spelende wijze leren gezichtsuitdrukkingen te maken en te herkennen. Zo zullen de peuters gezichten na gaan doen en leren zij bijvoorbeeld vrolijk maar ook boos te kijken. Naast het oefenen van gezichtsuitdrukkingen gaan wij ook spelletjes doen waarbij de peuters zelf hun oren, ogen en puntje van hun neus zullen aanwijzen.
Knutselwerkjes
De kinderen gaan o.a. werkjes maken waar zij zelf helemaal op staan.
Het voorleesverhaal van de komende periode
Uw peuter gaat de komende periode nader kennismaken met Trompie de onhandige olifant die last heeft van een lange slurf. Gelukkig ontdekt hij hoe hij samen met zijn vriendjes kan spelen en plezier kan maken.
Een foto als afsluiting van het thema ”Dit ben ik”
LLeuk voor nu maar zeker ook voor later. Als afsluiting van dit thema gaan we een portretfoto maken. Zo zal iedere peuter zichzelf netjes maken voor zijn of haar foto! De haren worden netjes gekamd, er mag een hoed of bril worden opgezet of een ketting worden omgedaan.
De vaardigheden en ontwikkelingen die uw peuter oppakt en door maakt
Door mee te doen aan de spelactiviteiten leert uw zoontje of dochtertje het volgende:
– Uw kind wordt zelfstandiger (zo gaan wij o.a. leren tanden te poetsen en het gezicht wassen).
-Uw kind kan lichaamsdelen benoemen en leert wat het met deze kan doen.
– Uw peuter ervaart wat zij of hij met hun zintuigen kunnen doen.
– Op een spelende wijze gaat uw peuter enkele gevoelens herkennen en benoemen ( vrolijk, verdrietig, boos)
Aansluitende thema’s bij het huidige thema ( “Dit ben ik”)
OOok voor dit thema is er een lijst van activiteiten en leuke spelletjes die u eenvoudig thuis kunt doen met uw kindje. Wij behandelen hier thema’s als samen praten, verzorging, zingen, bewegen, samen spelen en ontdekken. Bekijk hier de lijst.