De ontwikkeling van peuters:
Tijdens onze laatste vergadering hebben wij gesproken over verdieping. Verdieping in onze werkzaamheden, maar met name verdieping voor de kinderen in alles wat zij leren. Wat willen we de kinderen aanbieden? Waar leren kinderen van? En wellicht nog belangrijker, hóe leren kinderen? Wat zijn de verschillende ontwikkelgebieden en wat willen we de kinderen per gebied aan gaan bieden? Wij blijven ons ontwikkelen en nadenken over de ontwikkeling van ieder kind. Elk kind is immers uniek en ontwikkelt zich in zijn of haar eigen tempo.
Het idee achter onze manier van leren
Joepie! Ik mag komen knutselen aan tafel! De juf doet een schort bij me aan. Het is herfst en we maken allemaal een boom. Alle kinderen hebben hetzelfde papier voor zich op tafel met dezelfde boom erop getekend. Naast me staat op tafel een bordje met rode, gele en bruine verf erop. Met 3 kwasten, elk voor iedere kleur. De juf verteld me dat ik de stam van de boom bruin moet verven en de takken van de boom mogen rood en geel. Dat is best lastig hoor, zo binnen de lijntjes verven! Dat zou makkelijker gaan met mijn eigen vingers. Eigenlijk verf ik mijn boom liever blauw. Dat is mijn lievelingskleur. Als papa of mama komt mag ik mijn boom mee naar huis nemen.
Met dit voorbeeld is natuurlijk helemaal niks mis. De kinderen leren welke kleuren ze vaak zien in de herfst, hoe een boom eruit ziet en hoe ze binnen de lijntjes kunnen kleuren. U kunt zich wel afvragen of uw kind hier iets van leert en ontdekt. Bij Spelendwijs Veenendaal zijn we bezig met anders denken. Zoals gezegd zoeken we naar meer verdieping binnen ons werk met de kinderen. Hoe kunnen we onze thema’s dan aan gaan bieden? We willen onze kinderen leren om zelf na te denken. Hoe ziet het kind bijvoorbeeld een boom in de herfst? Met welke materialen willen de kinderen graag die boom maken? Allemaal vragen waarbij we de kinderen willen helpen en ondersteunen.
Om u op de hoogte te houden van alle thema’s waar wij mee bezig zijn ontvangt u van ons een informatiebrief per thema.